MTB Expedice Ukrajina 2009 – cesta do Karpat a na Krym – 2. díl

…předchozí díl…

Druhý den ráno jsou všichni komáři pryč. Jaká úleva! Balíme brašny, děláme povinný ranní čaj a vyrážíme do nejbližší vesnice na snídani. Bohužel projíždíme několika mini osadami, kde není u silnice žádná možnost nákupu  vidět. Tím se naše snídaně posouvá na brunch. V první vesničce, kde mají krám, zastavujeme, bereme ukrajinský bílý chléb, sýr a zeleninu a konečně snídáme. Zapíjíme ukrajinským kvasem a dobíráme taky vodu.

Brain Racing MTB Expedition Ukraine 2009 - the power of tractor

I když zrovna tento traktor jel vlastně pomaleji než my, v rámci hospodárného využití sil jsme se  jednoduše museli nechat protáhnout. Naštěstí brzy zajel na pole a my pokračovali dále naší cestovní rychlostí.

Cesta od slovenské hranice do Karpat je něco přes 300 km po ukrajinské silnici. Tenhle úsek dělal největší obavu při plánování. Bicykl v bývalém Sovětském svazu není zcela typickým dopravním prostředkem. Bojíme se, zda nebudou problémy s ignorujícími, nebo agresivními auty, jak píše mnoho cestovatelů. Ale je to v pohodě, necítíme se jinak než v Čechách, auta si nás nevšímaj a nikdo nás neomezuje.
Na této trase žel není nic moc zajímavého a tak se v klidu přibližujeme ke Karpatům, vítr fouká do zad, takže stále letíme slušně přes 30 kmh, což potvrzuje i cyklokomputer.

Brain Racing MTB Expedition Ukraine 2009 - ukrainian church

Na tachometru se objevilo 110 km a Jirka mě důrazně upozorňuje, že dneska do noci nepojede ani náhodou! Dneska už jdeme rozhodně hledat nocleh, řekli jsme 100 km za den! …a najednou se na obzoru objeví takovýhle stříbrný Kreml. „Tam musíme…!“ řekl Jirka.. 🙂 „..to je asi kostel ne? Musí tam být stříška, určitě tam půjde dobře přespat!“

Sjíždíme ze silnice prašnou cestou v poli a za chvíli jsme u krásného kostela. Přijetí nebylo zprvu nejvřelejší, jakoby Pop měl z něčeho strach. Dokonce jsme se museli legitimovat.. 🙂 ..nakonec ale dostáváme k dispozici vejminek i sklepní koupelnicčku, kde později pácháme hygienu.
Asi 5 km odsud je léčivý pramen. Odjíždíme na kontrolu a nalézáme malinké lázeňské letovisko. Ovšem pramen mě nemálo zklamal. Prašné parkoviště s množstvím parkujících aut, dřevěná bouda ve formátu naší stavební buňky pro výběrčího parkovného a u stěny boudy nevzhledný žlab a voda teče z kovové hadice. K tomu okolo fronta jak na důchod.
Je to sirný pramen, takže voda chuti nevábné…zklamaně se vracíme na kostel a čaj vaříme z balené vody, kterou jsme přivezli.

Brain Racing MTB Expedition Ukraine 2009 - prasátko Piggy

Brain Racing MTB Expedition Ukraine 2009 – prasátko Piggy
U kostela chovali tohoto krásného a přítulného mazlíčka. Okamžitě se shání co máme dobrého a je krotký jako pes.

Druhý den bylo zapotřebí dokoupit zásoby a pokracovat ve zrychleném přesunu k horám…

Brain Racing MTB Expedition Ukraine 2009 - Ukrainian police control

Naše pestré oblečky zaujaly ukrajinské orkány, resp. místní pomocníky a ochránce

Na Ukrajině vždycky hrozí nebezpečí, že s místními orgány strávíte času více než málo. Chlapci nejsou nijak závratně placeni ani na místní poměry, a tak se snaží přilepšit si kde mohou.

Solotvino. Dříve zde těžili sůl. Štoly byly po těžbě zaplavené a vznikla tato jezírka. Voda je extrémně slaná a dá se v ní nehybně ležet jako v mrtvém moři.

Cestou od jezírek bylo zapotřebí zakoupit místní kvas z nostalgické cisterny. Sice místní někdy varují, že tyhle cisterny jsou nejhorší co může být, že kvas je šizený, cisterny nemyté, ale zatím jsem nikdy diuretické potíže po kvasu neměl a tak si z cisterničky rád koupím alespoň malou skleničku… prostě taková nostalgie…

Brain Racing MTB Expedition Ukraine 2009 - kvas z tanku

Takhle se v bývalém Sovětském Svazu prodává kvas z tanku. Kvas se vyrábí z ovoce, droždí a cukru. Dobře připravený je lahodné chuti a příjemně osvěží.

…v Solotvinu jsme dali Pelmeně od docela hezké, ale téměř protivné slečny a pokračujeme směr Karpaty.
Ještě kousek po silnici a pak jsme se z nějakého důvodu rozhodli odbočit nahoru, ať z tý Ukrajiny něco máme a neplahočíme se jen tryskem po asfaltu.

Brain Racing MTB Expedition Ukraine 2009 - road to the...Where ever

…po sjetí ze silnice jsme byli nuceni shodit z velké placky na malou a rychost spadla někde na 10 kmh…dokud byl povrch ještě asfaltový. Nakonec ale asfalt zmizel a došlo i na Kašpara. Tímto stylem si štrádujete hodiny rychlosti 4,5 – 6 kmh do kopce… a konec v nedohlednu

..ale každej kopec jednou skončí…

Brain Racing MTB Expedition Ukraine 2009 pejsku... nebóóój...

nejdřív štěkala.. tak jsme ji umlčeli jídlem..

domácí psi na Ukrajině zpravidla nejsou takoví mazlíčci jak je zvykem u nás…

Brain Racing MTB Expedition Ukraine 2009 - Žulka

…dlouho jsou nedůvěřivě obezřetní, ale zvědavost je často přemůže . Navíc tihle cizí pánové voněj takovejma dobrotama…

kde je pes, bývají i lidi nedaleko…

Brain Racing MTB Expedition Ukraine 2009 - ukrainian kids

holčičkóó… pojď se mnou… já ti ukážu cvičenou veverku… 🙂

Za družného hovoru zvědavé a přátelské holčičky dorazila i matka. Vzhledem k několikahodinovému stoupání na lehký převod a pokročilému odpoledni jsme se rozhodli, že „…tady hodíme sicnu“ a podružíme s touto zajímavou rodinkou.

Brain Racing MTB Expedition Ukraine 2009 - chaloupko ke mně...

Trochu nevěřícně hledíme na chaloupku, ve které rodinka celoročně bydlí. Nejchudší rodina v obci s deseti dětmi. Bohužel manžel před třemi týdny zemřel a paní máma nás hostí čirou tekutinou a vysvětluje že jí je teď velmi smutno. Ačkoliv manžel byl asi docela tvrďák, upracované dámě se stýská a drží smutek

S úlevou slézáme z kol a připravujeme se na večeři ze společných zásob. Dostáváme naložený čistý špek a mladou cibulku a rozkládáme naše zásoby. Tato chudá rodinka se s námi dělí o všechno co mají, což v nás vzbuzuje obrovskou směsici různých pocitů, od vděčnosti, respektu až po jiné, ne úplně příjemné pocity, když se člověk zamýšlí, zda by jednal stějně vřele sám, apod.