MTB Expedice Taiwan 2013 – Okolo Taiwanu na kole, plán cesty, jak to na Taiwanu funguje. Z Taipei přes horké prameny Chinbeitou do Keelung – deštivá severní část ostrova se vybarvuje

B expedition Taiwan 2013 BR79.cz 001 - Josers Giant bikeshop Sulao
Na ostrově najdeme přes 30 poboček Giant, kde je možné řešit drobné opravy, nebo zapůjčit, resp. vrátit kola. Tato jsou půjčována již s cyklobrašnami, dále dostanete hustilku, univerzální klíč, zámek a můžete vyrazit.

odkazy na reportáže z Brain racing Expedice Taiwan 2013 – Na kole okolo Taiwanu naleznete níže:

Brain racing MTB Expedice Taiwan 2013 1

Brain racing MTB Expedice Taiwan 2013 2

Brain racing MTB Expedice Taiwan 2013 3

Po příjezdu na Taiwan, odbavení zjišťujeme ztracené zavazadlo s polovinou cyklovýbavy. Naštěstí máme alespoň dresy, kdyby se nenašlo. Cestou se chystáme objet celý ostrov dokola, což má být zruba 1100 km. Samotný ostrov má na délku 380 – 450 km km, podle toho jakým způsobem měříme. Rozhodli jsme se naše nákladní kola ponechat doma a využít vyspělou síť půjčoven místní provenience. Půjčoven kol je na Taiwanu mnoho a mají různé úrovně kvality i cenové. My se rozhodli využít služeb gigantického výrobce kol firmy Giant. Ceny jsou přijatelné, dalo se předpokládat, že kola přímo od výrobce budou v pořádku, což můžeme potvrdit. Na výběr jsou dva druhy kol, jedno více MTB se silničním vzorkem, jedno více silniční, spíše treking. Volíme variantu MTB, Taiwan voby ostrov sopečného původu je velmi členitý, očekáváme sjezdy 70 kmh s bagáží, kola dostanou zabrat a nechceme, aby se pod námi rozložila. Jirka je zdravý, mohutný atlet 😀 , vozí téměř metrák svaloviny…přeci jenom se máme rádi a ono i horské kolo na silničním vzorku frčí slušně.Výhodou půjčoven Giant je na 30 poboček po celém ostrově, možnost vrátit kolo na kterékoliv z nich, pokud se vrátí dříve, dostanete přeplatek zpět. V případě nutnosti servisního zásahu je tu zase podpora světového výrobce bicyklů. Sazba je 2000,– taiwanských Dolarů nna první tři dny a dále 200,– NT za každý další den. 1 NT vychází cca na 0,68 CZK a na 12 dní vychází zapůjčení kola na 3000,– NT, což je téměř polovina ceny příplatku za kolo do letadla. Připočítejme si způsob manipulace s leteckými zavazadly a možnost ztráty kola. Podtrženo sečtenop – na Taiwan si na dobu kratší než 1 měsíc nemá smysl kolo brát. Na dobu delší je lépe kolo tam koupit.

Ztracené zavazadlo nás pozdrželo v Taipei do druhého dne. Ve volném času ochutnáváme dobroty na nočním trhu a výbavu, co se nám nechtělo do letadla tahat.

MTB expedition Taiwan 2013 BR79.cz Taiwan Food

Strava na Taiwanu je více než pestrá. Na trhu koupíte téměř vše na co pomyslíte, snad pravděpodobně kromě psů a koček. Taiwan je vyspělá zěmě a toulaví psi i kočky se tu mají dobře. Proti například Rusku nejeví známky nejistoty a strachu, když se k nim blížíte. Je vidět, že budhistický původ země se projevuje respektem ke všemu živému.

MTB expedition Taiwan 2013 BR79.cz Taiwan food

Některé mořské plody ani nevím jak se přesně nazývají. Standardně o vodní živočichy příliš nestojím, ani o ryby, ani jiné druhy vodní potravy. Ale na exotickém ostrově nemůžu neochutnat. To co se podobá chobootničce je po položení na gril cítit nevábně. Chuť je nevýrazná, alespoň z měho pohledu. Někdo si stěžuje na výraznou gumovost, která mně nevadí. Vadil by mi ale zápach rybiny, který tu není. Vše je čerstvé, k moři je to tu vždy jen kousek.

MTB expedition Taiwan 2013 BR79.cz Chinbeitou hot springs

Taiwan je vulkanický ostrov. Neberte mě doslova, ale dá se říct, že co 50 km, to oblast s horkými prameny. Nádhera, na Taiwan jezdí někteří turisté jen za těmito prameny. Existují například zájezdy Okolo Taiwanu po horkých pramenech

MTB expedition Taiwan 2013 BR79.cz Budhuv chram Keelung

Pan Kong, který nás protáhnul po Taipei, vysvětlil jak to chodí v chrámech, nám řekl, že podobných chrámů je na Taiwanu obrovské množství. Řekl nám, že chrám je místo, kde se dočkáme pomoci, dostaneme vodu, můžeme odpočinout, umýt se, apodobně. V chrámu jste vítanými hosty.

MTB expedition Taiwan 2013 BR79.cz www.show-taiwan.com

Pan Kong si nás všimnul když jsme v parku popíjeli výborný mástní čaj- Oolong s cukrem ve velkém kelímku brčkem. Chlapík nás uviděl z kola, pohyboval se na takové…na první pohled staré herce. Chvíli se na nás díval, ještě párkrát šlápnul, pak přejel silnici na kraj parku a hledí na nás. Říkáme si coc chce lumpik jeden na kole? Pokynul jsem kelímkem k němu, zda si taky dá a on se otočil a jel za námi do parku. Z jeho kola se vyklubal hitec retro bike s planetovou převodovkou a luxusním koženým sedátkem. Kromě toho taky nepříjemnej parťák v kopci, protože mu to v šedesáti letech do kopce vůbec nezpomalovalo. Naše půjčené Gianty s plnými bágly to neviděly úplně nějraději.
Chvíli jsme popíjeli a klábosili a pak se domluvilo že nás vezme na jedno příjemný místo, kde montují kola a kde jsou správní cyklisti, jako my.
Kluci mají cestovní agenturu a pořádají organizované výlety na kole. Velmi sympatická grupa lidí. Poradili kterým silnicím se vyhnout a kudy ano, kde je nebezpečné jezdit na kole protože tam padá ze svahu nad námi kamení. Věděli jsme potom, že ta část cesty, kudy jedeme je nádherná navýhledy, cyklisticky hodnotná, kvalitní 10, 15 i 20 km dlouhé utahováky… také slušný taiwanský provoz a v neposlední řadě drolící se svah… Naštěstí kameny vždy padaly jen okolo nás. Zato pořád.

MTB expedition Taiwan 2013 BR79.cz Taiwan traffic and 7-eleven

Kamarád Tomáš nám 28.2. řekl, že na Taiwanu je právě 29°C a slunečno. Bydlí na jižním cíůu ostrova. Jaké bylo naše zklamání z počasí o 350 km severněji. Ale zatímco doma padaly ty hnusné bílé… vločky, mráz klesl na -7°C, my si užívali tropického deštíku a teplot okolo 19°C… 🙂
…ještě že je tak krásně na tom světě.

MTB expedition Taiwan 2013 BR79.cz old and modern architecture

Šprýmař Tomáš nám řekl, že Keelung je nevýznamná rybářská vesnička na severu ostrova. Lotr… A s počasím nás taky obelhal… 🙂

MTB expedition Taiwan 2013 BR79.cz Taiwan gastronomy

Taiwanské bufety vypadají podobne.. zpravidla mají teplý pult, wok pánev, nebo smažící desku, kde se smaží rýše, nebo nudle. Objednáte-li nudle, lze počítat s tím, že budou plavat ve vodě v hlubokém talíři. Jen zřídka obdržíme nudle jako klasickou přílohu, místo rýže. Chutná nám tu náramně, jíme asi 3x tolik co je tu běžné. Především Jarda, ten lehčí pilot, který není zvyklý na kole jezdit je tu nebývale nenažraný. 3 roky si vozil šunky na motorce a hornatý ostrov je pro něj v prvních dnech deprimující. Jeho tělo a hlava vymýšlí všechno možné, jen aby nemuselo šlapat. Proto se věčně musí zastavovat a ochtunávat co se dá.

MTB expedition Taiwan 2013 BR79.cz sea views

Cesta po East Coast je lemována parkovišťátky s vyhlídkami na moře. Vítaná možnost pauzy pro těla, která se marně snaží adaptovat na 10 ale i 20 km dlouhá stoupání.

MTB expedition Taiwan 2013 BR79.cz Likkas new friend from China ROC

Cestou po jižním břehu ráno u snídaně potkáváme cyklistu z Číny. Mluví anglicky, studuje 4 měsíce na Taiwanu a je s ním příjemná debata. Domlouváme se, že naše cesty spojíme. Náš nový kamarád je z pevninské Číny a po cestě deštěm severní částí ostrova mu nechutně vrže řetěz.

MTB expedition Taiwan 2013 BR79.cz our Giant rented bike

Jirka je mimo jiné skvělý cyklo mechanik. Jemný cit pro mechaniku kola dostával od Likkasova řetězu pěkně na frak. Po pár kilometrech remcání už to nevydržel. Rozbalil svoje brašny, vytáhnul dobře schovaný olej a řetěz konečně namazal. A zavládnul klid… 🙂 Likkasovo kolo však stálo třetinu našeho. Pravda, trochu horší technický stav, především nehybná odpružená vidlice nebyly optimální. Ale pro jízdu na kole, nebo po památkách a atrakcích na krátkou vzdálenost naprosto dostačující. Bratru za cca 500,– CZK na dva týdny.

MTB expedition Taiwan 2013 BR79.cz east coast view

moře láká ke koupeli, ale my jsme neustále na útěku před mraky. V době naší expedice vál vítr od severu k jihu. Díky tomu nám občas zavál do zad, ale hlavně nás neustále hodil déšť. Přijemné ale bylo, že se mu dalo ujet. někdy… 🙂 Nicméně s postupem směrem na jih se počasí mělo zlepšovat a stabilizovat.

MTB expedition Taiwan 2013 BR79.cz Endurance and Cycling

Minulou noc se podařilo hygienu aplikovat jen suboptimálně. V jedné vesničce mezi stromy problesklo moře. Čekal nás další kopec a obrovská nechuť. Dobočit k moři na koupačku tak byla extrémně lákavá změna a odreagování. Jenže než jsme se dostali k vodě, dohnaly nás mraky, Během snad ani ne 10 minut se ochladilo snad o 7°C, přestalo svítit a začalo pršet. Krom toho se objevily nepříjemné vlny. Břeh na Taiwanu je zpravidla velmi strmý. Pacifik tak z malé vlnky nezvykle vyroste, až do děsivých rozměrů. Na fotce to vidět není, ale nikdo z nás si do vody netroufl. Jirka to rozseknul, když říká. Jardo nelez tam, bude ti pak zima a nastydneš. Tak jsme si zase vytlačili kola půlkiláku pískem zpátky a schovali se pod mostem než přestane lejt.

MTB expedition Taiwan 2013 BR79.cz Tandem racers

Na další vyhlídce jsme se sešli s mladým manželským párem na tandem, tedy na dvojkole, které je kvalitně schované za našimi těly. Nádherný hliníkový tandem s karbonovou vidlí. Kolo ověšené kamerami pro pořizování dokumentace a další foťák na zádech. Tohle setkání přerostlo ve 20kilometrový zrychlený přesun. Tandem je zvláštní věc. Jízdní odpor má zhruba jako jedno normální kolo. Ale šlapou na něm 2 koně. Pravda, naši nový taiwanští přátelé tandemisti z kopce nebyli nejrchlejší. Tandem díky dlouhému rozvoru není tak obratný jako normální kolo. Jakmile dojde do skutečně prudšího stoupání, je znát, že jeden kůň je holka. Ale náš nový kamarád [http://blog.yam.com/herobird] tandemista je bývalý vrcholový kulturista. Jeho paní je zlatá, on se řídí heslem: „No pain, no gain…!“ 🙂 ….mastili to na tandemu po rovince, mírně skopce ale i mírně do kopce permanentně 40 kmh. Pro netrénovaného cyklistu bylo náročné se udržet i v háku. Jirka naopak dobře trénovaný, když už se mu zdálo že nás trápěj dost…je předjel a ještě o 3 kmh zrychlil. Po 20 km už toho mám opravdu dost, náš nový kamarád Likkas již dávno není v dohledu . To je ale dobrý důvod zastavit a dát si něco dobrého.

MTB expedition Taiwan 2013 BR79.cz seafruits soup

Po nízkém průletu s tandemáky z nás lil pot všemi póry. Kola jsme zaparkovali k silnici, aby je Likkas viděl až bude projíždět a objednali jsme si jídlo, něco malého. Dostali jsme nemalý talíř nudlí plný cizích předmětů, které jsme velmi ochotně snědli.
Mořské plody chutnají u moře opravdu jinak, než mrazáku Tesco… BRRRR.. 🙁
Jak málo stačí k prosvícení duše cyklisty… 🙂